تبلیغات
مسلمان امروز - قسمت اول اصطلا حات سیاسی

salam be to

چهارشنبه 25 فروردین 1389

قسمت اول اصطلا حات سیاسی

نویسنده:   طبقه بندی: سیاست و اموزشهای سیاسی، 

با عرض سلام و خسته نباشید بخش سیاست مسلمان امروز خوشه مقالاتی را اماده کرده است
که امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد.
کلیه حقوق این اثار برای نویسنده محفوظ است
قسمت اول
بری دیدن این قسمت به ادامه مطلب بروید

آشنائی با برخی از اصطلاحات سیاسی

آنارشیسم                                                                 Anarchism

عقیده، مسلک و مرام آنارشیسم ریشه ای قدیمی دارد و برخاسته از واژه آنارشی (Anartia) یونانی است به معنای بدون سرور، بدون حکومت.

در این جنبش و نظریه، هواداران آن مخالف با هر گونه قدرت متمرکز، دولت و حکومت هستند، بنیاد آنارشیسم بر دشمنی با دولت است ؛ قوانین، حکومت و دولت را موجب بدبختی های اجتماع مردم می داند و بر این اعتقاد است که مردم خود قادر خواهند بود از راه همکاری و مساعدت با هم و با خودگردانی به نحو آزاد به اداره امور بپردازند زیرا تمام حکومت های سیاسی نه تنها مردم را فاسد و استثمار می کنند، بلکه شخصیت انسان ها را نیز پایمال کرده و مانع پیشرفت و تکامل انسان اند.

آنارشیست ها، بر خلاف آنچه معروف است، آشوبخواه یا " هرج و مرج طلب " نیستند و جامعه بی سامان نمی خواهند، بلکه به نظامی می اندیشند که بر اثر همکاری آزادانه پدید آمده باشد، که بهترین شکل آن، از نظر ایشان، ایجاد گروههای خودگردان است. زیرا آنارشیست ها انسان را بذات اجتماعی می انگارند.

اپوزیسیون                                                         Opposition

[از زبان فرانسه، به معنای " مخالفت " یا " مخالفان " ] در معنای وسیع کلمه عبارتست از کوشش اتحادیه ها، حزبها، گروهها، دسته ها و افراد برای دستیابی به هدفهایی در جهت مخالف هدفهای دارندگان قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ؛ خواه با استفاده از شیوه های پارلمانی یا شیوه ای دیگر. در معنای محدود، اپوزیسیون نامی است برای گروهی که در نظامهای حکومت پارلمانی به موجب قانون اساسی موجودیت آن به رسمیت شناخته شده و در پارلمان گروهی را تشکیل می دهد که به حکومت ( یا دولت ) پیوسته نیست و از آن حمایت نمی کند، ولی با آن خود را به یک قانون اساسی وفادارمی داند.

انتخابات         Election                                                                         

در نظام های چند حزبی رای دهندگان معمولاً رای خود را به نامزدهای حزبی می دهند، و از این جهت پیش از انتخابات در داخل حزبها هیئت هایی نامزدهای حزبی را تعیین   می کنند.

انتخاباتی را که در آن رای دهندگان نمایندگان خود را مستقیم از میان نامزدها انتخاب   می کنند ؛ یک درجه ای نامند و انتخاباتی را که در آن رای دهندگان نخست به کسانی رای دهند که آن کسان نمایندگان اصلی را از میان خود انتخاب کنند، دو درجه ای نامند

انتفاضه

در آوریل 1987 کنفرانس سران عرب در عمان منعقد شد و به طور بی‌سابقه‌ای، هیچگونه موضعی در زمینه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی در برنداشت. تمام توجه کنفرانس مصروف جنگ ایران و عراق شده بود و به طور کلی کنفرانس در خط کمپ دیوید حرکت می‌کرد.
فلسطینی‌ها که سال ها بود انتظار می‌کشیدند امت عرب آنها را از آوارگی نجات بخشد و فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی چشم انتظار دولت‌های عربی نشسته بودند، با توجه به خود مشغولی‌های گروهها و احزاب فلسطینی و اختلافات و انشعابات پی در پی آنان و با مشاهده این بی‌توجهی آشکار رژیم‌های عربی به اوضاع فلاکت‌بار فلسطینیان، آخرین امیدها از اقدامات و حمایت‌های دولت‌ها و کارساز بودن اندیشه ناسیونالیسم عربی قطع شد و اندیشه اتکاء به اسلام و حرکت از درون که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به نحو موفقیت‌آمیزی تجربه شده بود، قوت گرفت. در این شرایط فاجعه خونین کشتار زائرین بیت‌الله‌ الحرام توسط عمال حکومت سعودی به وقوع پیوست و بیش از 400 زائر خانه خدا به جرم فریاد برائت از مشرکین و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل، در خون غلتیدند که قریب 10 نفر آنان از فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی بودند و مراسم بزرگ‌داشت این شهداء در شهرهای رام‌الله و الخلیل و دیگر مناطق اشغالی برگزار گردید. این رخدادها زمینه‌ای شد تا در پاییز 1987 روند جدیدی از قیام و مبارزه با اسرائیل توسط ساکنین سرزمین‌های اشغالی آغاز شود که انتفاضه نام گرفت. انتفاضه در لغت یعنی قیام، تکان و جنبش (تکان گنجشک خیس شده در آب برای اینکه قطرات آب را که بر اندام او سنگینی می‌کند از پرهایش بپراکند و برای پرواز سبکبال شود) قیامی که ناخالصی‌ها راکنار می‌زند تا بتواند اوج گیرد. تا پیش از این هر قیام (انتفاضه) منسوب به گروه خاصی بود مانند فتح انتفاضه (قیام فتح) که گروهی بود که در مه سال 1983 از سازمان الفتح جدا شد و برای اینکه بین خود و سازمان فتح به رهبری عرفات تمایزی ایجاد کند یک پیشوند انتفاضه به الفتح افزود. اما این بار در سال 1987 (1366 ه
. ش) انتفاضه دیگر هیچ پیشوند و پسوندی نداشت. حرکت انتفاضه (قیام) اعتراضی مردمی بود نسبت به ادامه اشغال سرزمین فلسطینی که دارای اهداف و آثار زیر بود:
1- خارج کردن قضیه فلسطین از بوته فراموشی
2- جلب توجه افکار عمومی جهان
3- همزمانی انتقاضه با موج اسلام‌گرایی در منطقه که خود رنگ و بوی خاصی به انتفاضه داده است
4- طرح ضرورت حل مسئله فلسطین
5- سعی اروپا غربی برای نزدیکی بیشتر به قضیه فلسطین
6- القای شبهه در صحت سیاست اسرائیل حتی در میان یهودیان آمریکا به نحوی که عده‌ای اعتقاد پیدا کردند برای جلوگیری از منفورتر شدن چهره اسرائیل (در اثر قیام مردمی و مقابله نیروی صهیونیستی با مردم) باید امتیازاتی به فلسطینی‌ها داده شود.
7- تهدید امنیت داخلی موجودیت صهیونیستی
8- تحت‌الشاع قرار دادن اختلافات گروههای فلسطینی و دنباله‌رو کردن دولت‌ها و سازمان‌هایی که قبلأ ابتکار عمل تعیین سرنوشت فلسطین را در چهار چوب منافع خود به دست گرفته بودند.

انتفاضه دوم از سال 2001 میلادی آغاز شد.

نویسندگان

نظرسنجی

    نظر شما درباره ی اجرای طرح عفاف و حجاب چیست




آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :